tisdag 16 december 2014

Kulturkrock

En irakisk kvinna frågade mig häromdagen,
- Hur gammal är du?
När jag sa det, svarade hon:
- Det kunde jag aldrig tro, du ser så ung ut!
- Hoppas du inte tog illa upp, fortsatte hon.
- Tvärtom, sa jag. Alla vill väl se unga ut?!
- Inte i vår kultur, sa hon. Det är fint att vara gammal och se gammal ut!

På ett vis, skönt, tänkte jag. Att inte behöva bry sig, när rynkorna kommer och bilringarna brer ut sig!

I vår kultur är det en total utseendehysteri, pratades det om på TV häromdagen. 
Börjar redan i småbarnsåren med att man tycker smala människor är vackrast. 
Påverkar vårt hälsobeteende genom att tjejer blir hemma från skolan om de har en "ful" dag!
Gör abort gång på gång, för att brösten blir större vid en graviditet. Det förekommer!

Mina söta tanter på Tehuset, ca 15 år yngre än mig, med fullt kaos inuti, skulle de bry sig om vikt och utseende skulle de väl gå under?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar