torsdag 4 september 2014

Att ha det bra

Vi överöses dagligen av allt som händer runt omkring oss! Det ena värre än det andra och man känner vanmakt. Vad kan jag bidraga med?
Mår man bra själv har man lättare att hjälpa andra. 
Tänkte på när jag flög till Norge i helgen och de demonstrerade syrgasen. 
Tag först på dig masken själv, så du orkar hjälpa ditt barn med sin mask!
Tänk också att det lilla du kan göra för en medmänniska, kan bli stort i den människans ögon!
Mötte Märta i går. En elev vi hade på skolan för ganska många år sedan.
Vad gör du? Frågade jag.
Jag har det jättebra! Jobbar i affär och har egen lägenhet.
Minns när hon kom till oss i 5:an. Vågade inte gå upp till matsalen i vår "lilla" skola. Jag fick bära ner mat till henne. Så blyg elev har jag aldrig haft varken förr eller senare! 
Och nu fanns inget sådant kvar!
Gud har inte menat att vi ska bli frustrerade över något egentligen! 
Gör det lilla du kan, gör det villigt och glatt- så blir det bra!
Och du njut av indiansommaren!
"Underskatta inte värdet av att göra ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra."
Vilken klok person har sagt detta?
Nalle Puh!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar