måndag 24 september 2012

Gammalt eller nytt?






Är allt gammalt av godo?


Nu använde jag ord som är gamla "av godo"!
Både språket och det vi omger oss med blir bäst om man blandar gammalt och nytt, tror jag.
 Språket blir rikare och mustigare och tillvaron blir intressantare med en salig blandning!
I hus nr 2 var jag inne i för någon vecka sedan och fick en känsla av svunnen tid. Tyvärr hade någon varit inne där och slagit sönder mycket. Kvinnan som ägde huset, hade inte varit där på länge och berättade om hur hennes mormor suttit vid spisen med kaffekvarnen i knäet och malt kaffe. Hon kunde för sitt inre känna doften.

Ska man vara en ekorre och spara på allt?
Det kan vara bra att ha någon gång, säger jag ibland, men det skulle inte funka, man skulle drunkna i grejer.
Hörde om en kvinna, som berättade för en väninna som besökte henne, om en duk hon hade i sina gömmor, som hennes mormor broderat. Hon letade fram lådan som den låg i och med andaktsfull min
rullade ut duken ur rullen som den var inrullad i.
När duken kom fram såg hon till sin bestörtning hur duken blivit gulflammig av ålder och hade flera små malhål.
Då kan man undra vad man ska spara till kommande generationer.
Vad uppskattar de? Inte gamla möbler, inte gamla dukar eller tavlor.

 IKEA finns, brukar mina barn säga! 

1 kommentar:

  1. >Jag som också var inne i hus nr 2, måste säga att jag tycker om att blanda gammalt och nytt. Det fanns en del fina saker som jag kunde tänka mig i det lilla huset...:)

    SvaraRadera